February 18, 2009

Nabau - Sarawak Anaconda

*berita dan gambar ni pernah keluar di Utusan Sarawak sometime last week.

Issit a snake?
Issit a boat?
Issit a wave?
Or issit just your imagination?

17 comments:

Kris and Nadia said...

the 1st pic looks real, but the 2nd doesnt look that real..huhu.. wawa, if its true, that's so big..huh! must be careful.. hey, wut happens to the "wut u call that buaya besar tu?? " sayang ??? i forgot oredi..huhu....

Sarah said...

isk... anaconda?! scary huh. i saw a soldier handling anaconda and was bitten he can't even let go of his hand. kuat gilak!

btw the 1st pic looks very convincing. they shouldve taken the second pic a little bit closer. sidaknya takut kali hehe

Willie said...

Oh Man! THis is huge! I wonder what it is.

khairul onggon said...

kmk pecayak tok adalah hasil superimpose hehehe...

fonsusz said...

warghhh...3x agik ya! isu sensation...1st pic: kali kapten tongkang mabuk langkau nak. 2nd pic: tidal bore or photoshop murahan...hehe

Gallivanter said...

Looks fake. :-P

Corn☺ said...

i must say....

those are poorly edited pictures

either that or they are real...

it would be nice to have a giant anaconda .... as a national pet or something

lvynana said...

Nadia : Bujang Senang kot, tak tau la ape jadi dah..hehe

Willie : dunno le.

Khairul : Superimpose yang masuk newspaper ho.

Sos : Palau cameraman ya.

Gall & Corn : You guys really think so ar..

lvynana said...

Sos : ehh..apa pulak cameraman yg palau, pemandu boat la palau ho..aku rasa aku pun dah palau gak la..

Anonymous said...

Geram nar aku tok kena tipu sidak nyamentahmentah terang terang. Si caya nar nanga ular sebesar tu. Hmmmm....lebih besar daripada kanopi pokok yang terbesar di tebing sungai atau tongkang ekpres. Dalam anggaran kamik, kanopi pokok tu agak agak tidak kurang 15 kaki garispusat. Jadi jika ular itu benar, saiz nya saya agak 10 kaki diameter pada bahagian terbesarnya ha ha ha....tipu betul lah!

Satu keraguan saya ialah sungai itu nampak tak keruh, ie, kehitaman macam air gambut di kawasan berpaya gambut di hilir Rejang. Lagi pun, tidak nampak air sungai tu cetek dan deras, ada jeram. Kalau di ulu Baleh dan anak sungainya tu, banyak kawasan cetek dan jeramlah!

Satu lagi, kalau benar, sipenangkap gambar tu akan perkenalkan diri kepada awam dan sudah tentu dia ambi seberapa banyak gambar yang boleh. Sapa ambil foto, jadi mistri tapi boleh tanyak abang Ibrahim Gani. Dia lebih arif sumber ceritanya.

Walau macam mana pun, kalau ikut saiznya dibanding kanopi pokok dan ular tu merayap di darat, sudah tentu ia dapat buat trak jalan balak sebagai jalan raya menghubungi Kapit dan Sibu, keh keh keh keh.....

Hidup unggal Ibrahim Gani of Utusan Sarawak hah! Wooooi Haaaaaa.....!

Weird Nabau said...

I think it is a fake. I think it was not a photographer alone who had seen the snake. I am pretty sure that there were several persons of the team in the helicopter, but why it was only one who told us the tale. That' weird.

Anonymous said...

Nabau ?????
kalau betul itu nabau mengapa tak ambil gambar dekat ? dan bawalah heli itu ke bawah sedikit supaya boleh ambil dengan jelas. ini...macam rakit kayu balak yang sedang dihanyutkan.

nazlie85 said...

as far as i know.. the picture was not in SARAWAK, MALAYSIA. U can view the details on this link..http://sarawaknews.blogspot.com/2009/02/nabau.html

Hafizzul said...

Both pics dont look convincing at all. They're fake. I wonder why Utusan would publish such unconvincing photos and create a story. Trying to raise up sale? They need to hire more professional photo editor then...

Anonymous said...

BULAK KITAK WAI,BATANG KAYU HAYUT.

Anonymous said...

BULAK KITAK WAI,BATANG KAYU HAYUT.

Anonymous said...

great share, great article, very usefull for me...thank

you