March 4, 2014

Budak 5 tahun maut makan hidangan pasar malam

KUALA TERENGGANU - Seorang kanak-kanak lelaki berusia lima tahun meninggal dunia hari ini akibat keracunan makanan dipercayai selepas memakan lauk yang dibeli dari sebuah pasar malam di sini, Sabtu lepas.

Muhammad Iqbal Rafie Mohd Ilme, meninggal dunia kira-kira 1 petang tadi ketika dalam perjalanan untuk menerima rawatan lanjut di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) di sini.

Ibunya Siti Zuriana Mohd Yusoff, 28, berkata anak tunggalnya itu ke pasar malam itu bersama-sama suaminya pada kira-kira 6.30 petang dan membeli ayam goreng, nasi goreng dan air keladi.

Beliau berkata hanya suaminya Mohd Ilme Mat Adam, 31, dan anaknya yang menjamah makanan itu sebaik mereka tiba di rumah mereka di Bukit Payung Marang.

"Kira-kira 7 pagi semalam, mereka mengadu sakit perut dan cirit-birit sebelum mendapatkan rawatan di Klinik Kesihatan Bukit Payong.  

"Sehingga pagi tadi, keadaan anak dan suami masih serupa dan kami sekali lagi ke klinik kesihatan sama untuk rawatan," katanya kepada pemberita ketika ditemui di bilik mayat HSNZ di sini.

Sebaik tiba di pusat kesihatan itu, keadaan anaknya semakin lemah dan terpaksa menerima bantuan pernafasan sebelum dikejarkan ke HSNZ untuk rawatan lanjut.

Siti Zuriana berkata semasa dalam perjalanan ke HSNZ, beliau menyedari nadi anaknya tiada manakala suaminya yang bertugas sebagai tentera di Kem Padang Midin masih lemah.

"Sebelum ini, Muhammad Iqbal cergas dan aktif serta tidak menghidapi sebarang penyakit," katanya.

Source: http://www.sinarharian.com.my/semasa/budak-5-tahun-maut-makan-hidangan-pasar-malam-1.256539

Nota kaki: Takut la pulak dengar kes-kes macam ni. Adakah ayam yang salah atau pasar malam yang salah..sigh...

4 comments:

Willie a.k.a Reptoz said...

Ada baca kes tok ari ya. Kesian miak ya.

Willie a.k.a Reptoz said...

Ada baca kes tok ari ya. Kesian miak ya.

Willie a.k.a Reptoz said...

Apa lah internet tok. 2 kali komen kluar. Adeh.

Ezvina said...

Sikpa Willie, 10 kali pun bole ;)

Pelik kan kes atam tok, dolok ada juak keracunan rami-rami masa kenduri kawin ya, tok kes ayam goreng pulak. Adakah ayam berpenyakit?!